گیاهان کامل یا عصاره های گیاهی استاندارد شده: کدام بهتر است؟

فهرست مطالب

استفاده اصلی از داروهای گیاهی به طور فزاینده ای در حال گسترش است و محصولات گیاهی زیادی برای انتخاب وجود دارد. علاوه بر نوع گیاه، انواع مختلفی از اشکال مختلف عصاره گیاهی در دسترس شماست. شما میتوانید از عصاره های استاندارد شده گیاه استفاده کنید و یا کل گیاه را به صورت کامل مورد استفاده قرار دهید. حتی ممکن است ماده موثره تخلیص شده گیاهی را برای توسعه داروی خود انتخاب کنید. انتخاب بین نوع ماده اولیه یکی از اولین مراحل برای شروع کار است. در ادامه به صورت کوتاه در مورد استفاده از گیاه کامل در مقابل عصاره استاندارد شده خواهیم پرداخت.

استفاده از گیاه کامل برای تهیه داروی گیاهی

یک گیاه کامل دقیقاً همان چیزی است که می گوید: کل گیاه، معمولاً خشک شده و کپسوله شده یا فرآوری شده و در الکل یا حلال دیگری نگهداری می شود. گیاهان کامل حاوی تمام ترکیبات گیاهی هستند و صدها سال است که توسط بسیاری از فرهنگ ها استفاده می شود. در واقع طب مدرن با استفاده از گیاهان کامل سرچشمه گرفته است. خواص دارویی گیاهان از طریق مشاهده تجربی آموخته شده است و اطلاعات از طریق نسل های متوالی شفا دهنده ها منتقل شده است. اگرچه اثرات گیاهان همیشه به طور رسمی و علمی مورد تحقیق قرار نگرفته است، گیاهان کامل دارای سابقه طولانی در تایید ایمنی و اثربخشی آنها هستند.

ترکیب شیمیایی یک گیاه می تواند کمی متفاوت باشد، با این حال، بسته به عوامل مختلفی. اول اینکه محیطی که گیاه در آن رشد کرده است بر اجزای تشکیل دهنده گیاه تأثیر می گذارد. زمان برداشت آن، خاکی که در آن رشد می کند و آب و هوا همگی بر کیفیت کلی محصول نهایی تأثیر می گذارند. دوم، روش شناسی نقش دارد. به عنوان مثال، سن گیاه در زمان برداشت، قسمت دقیق گیاه مورد استفاده و تکنیک های فرآوری، همگی می توانند تفاوت ایجاد کنند. در نهایت، هر گیاه یا جمعیتی از گیاهان دارای ژنتیک خاص خود است، بنابراین منبع دیگری از تنوع محصول نهایی را اضافه می کند.

عصاره گیاهی استاندارد

عصاره گیاهی استاندارد شده عصاره گیاهی است که دارای یک یا چند جزء به مقدار مشخص و تضمین شده است که معمولاً به صورت درصد بیان می شود. هدف از استانداردسازی گیاهان این است که تضمین کند که مصرف‌کننده محصولی را دریافت می‌کند که ترکیب شیمیایی آن از دسته‌ای به دسته دیگر ثابت باشد. این عمل از مدل دارویی گیاه دارویی توسعه یافته است، که در آن دانشمندان مدرن سعی کرده اند اجزای یک گیاه را که دارای فعالیت دارویی مشخص در بدن هستند، شناسایی کنند.

از مزایای عصاره استاندارد گیاهی این است که تفاوت بین شرایط مختلف کاشت به حداقل میرسد. به عنوان مثال گیاه دارویی رشد کرده در یک مزرعه با توجه به شرایط زمین یا هوا یا میزان آبیاری و دیگر متغیرها، تفاوت هایی در ماده موثره نسبت به مزرعه دیگر داشته و این تفاوت در زمان استاندارد سازی به حداقل خواهد رسید.

در این نوع از استانداردسازی از اجزای کلیدی فقط به عنوان نشانگر هویت استفاده می کند در حالی که سعی می کند همان طیف کامل اجزا را مانند کل گیاه حفظ کند. این عصاره های استاندارد شده لزوماً غلیظ تر از کل گیاهان نیستند، اما حداقل قدرت این نشانگرها را حفظ می کنند. نشانگرها ممکن است اجزای فعال گیاه باشند یا نباشند، اما تجزیه و تحلیل طیفی از این نوع عصاره باید از نظر بصری شبیه به کل گیاه باشد و اطمینان دهد که هیچ جزء اصلی در فرآیند استخراج حذف نشده است. این فرآیند تضمین می‌کند که گیاهان در هر بار حداقل قدرت را بدون از بین بردن هیچ جزء دارند.

تخلیص و تغلیظ ماده موثره

در روش دیگری ترکیبات اصلی گیاه تخلیص شده و یا تغلیظ میشوند. این نوع از عصاره یکی از محبوب ترین انواع است و مزایا و معایب خاص خود را دارد .

یکی از معایب این روش این است که دیگر خبری از ترکیبات با غلظت پایین گیاه نیست. در حالی که دانشمندان می توانند بسیاری از ترکیبات را از یک گیاه جدا کنند و کشف کنند که چگونه مواد شیمیایی خاص ممکن است در بدن عمل کنند، آنها به طور ناخواسته اجزایی را که ممکن است در تاثیرات درمانی گیاه نقش دارند حذف کنند یا نادیده بگیرند. در نتیجه، استانداردسازی ممکن است یک جزء را به قیمت سایر اجزای بالقوه مهم متمرکز کند، در حالی که تعادل طبیعی اجزای گیاه را تغییر می‌دهد.

بنابراین، ایده تخلیص ماده موثره بر این ایده استوار است که ترکیبات مشخص شده مسئول عمل یک گیاه هستند. با این حال، تقریباً هیچ گیاه دارویی فقط برای یک عملکرد شناخته شده نیست. در واقع، گیاهان حاوی ترکیب پیچیده‌ای از فیتوکمیکال‌ها هستند و به‌عنوان غذاهای غلیظ طبیعی، توانایی منحصربه‌فردی برای رفع مشکلات متعدد به طور همزمان دارند. ارزش دارویی کامل گیاهان به احتمال زیاد به دلیل پیچیدگی درونی آنها و فعل و انفعالات اجزای مختلف در بدن است تا به یکی از اجزای خاص آن. علاوه بر این، بسیاری از ترکیبات موجود در یک گیاه هنوز ناشناخته هستند، و فعل و انفعالات شیمیایی درونی درون و بین گیاهان حتی ضعیف‌تر شناخته شده است. بنابراین، تردید وجود دارد که این نوع عصاره گیاهی استاندارد شده بتواند همان طیف کامل استفاده از کل گیاه را نشان دهد. با این حال، علم اثربخشی برخی از این عصاره های غلیظ را در مورد اعمال بیولوژیکی خاص ثابت کرده است، بنابراین آنها می توانند بسیار مفید باشند حتی اگر دقیقاً مانند کل گیاهان عمل نکنند.

از مزایای این روش این است که ماده موثره تغلیظ شده داروی گیاهی را به یک داروی استاندارد نزدیک تر میکند. داروی استاندارد دارویی است که ترکیبات موجود در آن به صورت دقیق مشخص است و به صورت دقیق میدانیم که چه ماده ای در این دارو است. داروی گیاهی دارویی است که حاوی بسیاری از ترکیبات ناشناخته یا کمتر شناخته شده است که در کنار یکدیگر یک خاصیت درمانی را ایجاد میکنند.

مهم نیست که کدامیک از سه روش استفاده از گیاه دارویی را استفاده میکنید. از نظر ما مهمترین بخش نحوه تامین این مواد است. تکنولوژی و دانش پس زمینه ایجاد عصاره دارویی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عصاره مذکور دارد. انتخاب درست گیاه دارویی، استخراج صحیح عصاره و استاندرد سازی درست، تضمین کننده عملکرد مناسب داروی مورد نظر خواهد بود. فریار فارما یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده عصاره های گیاهی استاندارد و پیشگام در تکنولوژی های گرانولاسیون عصاره های گیاهی تامین کننده و مشاوره مطمئن شما در تولید فراورده های گیاهی خواهد بود.