روغن های اساسی

فهرست مطالب

روغن‌های اساسی یا “Essential Oils” مایعات متراکمی هستند که از گیاهان استخراج می‌شوند و حاوی ترکیبات بویایی و معطر مشخصی از آن گیاه می‌باشند. این روغن‌ها از طریق فرآیندهایی مانند تقطیر با بخار، فشار سرد، یا حلال‌های شیمیایی از بخش‌های مختلف گیاهان مانند برگ، گل، دانه، پوست، و ریشه استخراج می‌شوند.

نام “اساسی” یا “ضروری” (Essential) در واقع به “جوهر” یا “خصوصیت اصلی” گیاه اشاره دارد. به عبارت دیگر، این روغن‌ها “جوهر” یا “ماهیت اصلی” بو و عطر گیاه را به خود دارند. این اصطلاح هیچ ارتباطی با اهمیت یا ضرورت روغن‌ها در معنای رایج “ضروری برای سلامت” ندارد.

روغن‌های اساسی در زمینه‌های مختلفی مانند آروماتراپی، محصولات مراقبت شخصی، تولید عطر، و گاهی در طب سنتی استفاده می‌شوند. آن‌ها به دلیل خصوصیات آرام‌بخش، ضدعفونی‌کننده، و ضدالتهابی‌شان مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، استفاده از روغن‌های اساسی باید با احتیاط صورت گیرد زیرا ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش‌های حساسیتی یا جانبی کنند.

بعضی از روغن های اساسی معروف را در زیر معرفی کرده ایم.

  1. روغن اسطوخودوس (Lavender Oil) – استخراج شده از گیاه Lavandula angustifolia، دارای خواص آرام‌بخشی است و برای کاهش استرس و بهبود خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. روغن نعناع (Peppermint Oil) – از گیاه Mentha piperita استخراج می‌شود و خاصیت خنک‌کنندگی دارد؛ مفید برای تسکین سردرد و مشکلات گوارشی.
  3. روغن درخت چای (Tea Tree Oil) – از Melaleuca alternifolia استخراج شده و خاصیت ضد میکروبی قوی دارد؛ مورد استفاده در درمان جوش و عفونت‌های پوستی.
  4. روغن لیمو (Lemon Oil) – استخراج شده از Citrus limon، با بوی تازه و تمیز؛ مورد استفاده برای بهبود خلق و خو و تمیزکننده‌های طبیعی.
  5. روغن اکالیپتوس (Eucalyptus Oil) – از Eucalyptus globulus استخراج می‌شود و خاصیت تسکین‌دهنده سیستم تنفسی دارد؛ مفید برای سرماخوردگی و سینوزیت.
  6. روغن کندر (Frankincense Oil) – استخراج شده از Boswellia sacra یا Boswellia carterii، با خواص آرام‌بخش و تقویت‌کننده سیستم ایمنی؛ مورد استفاده در مراقبت‌های پوستی و مدیتیشن.
  7. روغن رزماری (Rosemary Oil) – از Rosmarinus officinalis استخراج می‌شود و خاصیت تقویت‌کننده حافظه و انرژی‌زایی دارد؛ مفید برای تقویت تمرکز.
  8. روغن بابونه (Chamomile Oil) – استخراج شده از Matricaria chamomilla یا Chamaemelum nobile، با خواص آرام‌بخشی و ضد التهابی؛ مورد استفاده برای تسکین استرس و مشکلات پوستی.
  9. روغن ایلنگ ایلنگ (Ylang-Ylang Oil) – از Cananga odorata استخراج می‌شود و خواص تقویت کننده خلق و خو و تحریک کننده حس دارد؛ مورد استفاده در عطرسازی و بهبود روابط عاطفی.
  10. روغن صندل (Sandalwood Oil) – استخراج شده از Santalum album، با بوی عمیق و چوبی؛ مورد استفاده در صنعت عطرسازی و برای آرامش ذهنی و مدیتیشن.